A blog that talks about halal labels in Malaysian food and restaurants.

Sunday, March 29, 2009

HaDis RiwAyaT BukhAri..

“Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda, ‘Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya terdapat hal-hal musyabbihat (syubhat / samar, tidak jelas halal-haramnya), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat, maka ia telah membersihkan kehormatan dan agamanya. Dan, barangsiapa yang terjerumus dalam syubhat, maka ia seperti penggembala di sekitar tanah larangan, hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya tanah larangan Allah adalah hal-hal yang diharamkan-Nya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik; dan apabila sekerat daging itu rosak, maka seluruh tubuh itu pun rosak. Ketahuilah, dia itu adalah hati.’” (HR. Bukhari)

Disini kita dapat lihat betapa pentingnya makanan yang halal,kerana setiap makanan yang kita makan itu akan menjadi darah daging yang akan sentiasa kita bawa.Oleh itu,saya ingin menyeru kepada semua pembaca blog ini supaya berhati-hati dan sentiasa berwaspada terhadap makanan yang kita makan serta memilih restoran yang terjaga kesahihan halalnya..


1 comment:

  1. Assalamualaikum...

    saya juga sdg berusaha untuk mengelakkan memakan makanan yg jelas halal. masalahnya, kdg2 mmg ada tanda halal, tp akan ada ura2 mengatakan makanan tu x halal. cmne ye nk pastikan makanan2 tu halal?..bila dgr ura2 sstu mknan x halal, terus hati ni mmg x lalu nk mkn.

    1 lagi, cmn pula mkn kt hotel ye? sbb yg sy tau hotel kt m'sia ni brp je yg btul2 halal. hrp sgt dpt bg sbrg mklmt yg berkaitan dgn masalah ni.

    Jzklh.

    ReplyDelete